Mașini electrice

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Prefata
Cuprins
Notatii utilizate
5.MAsINA ASINCRONa
5.1.Elemente generale ale masinii asincrone
5.2.Elemente constructive ale masinii asincrone
5.3.Principiul de functionare si regimurile de lucru ale masinii asincrone
5.4.Marimi nominale. Clasificarea masinilor asincrone. Domenii de aplicatie
5.5.Tensiunea electromotoare indusa in infasurarile masinilor de curent alternativ
5.5.1.Generalitati
5.5.2.Tensiunea electromotoare indusa intr-o spira.
5.5.3.Tensiunea electromotoare indusa intr-o faza a infasurarii.
5.5.4.Tensiunea electromotoare indusa de un camp magnetic nesinusoidal.
5.5.5.Influenta schemei de conexiune asupra armonicelor.
5.6.Infasurarile masinilor asincrone si sincrone.
5.6.1.Elementele generale ale infasurarilor de curent alternativ
5.6.2.Infasurari de curent alternativ intr-un strat
5.6.3.Infasurari de curent alternativ in doua straturi.
5.6.4.Infasurari in colivie
5.7.Solenatia masinilor electrice
5.7.1. Determinarea solenatiei unei infasurari
5.7.2. Determinarea pe cale grafica a solenatiei unei infasurari.
5.7.3. Determinarea solenatiei pe cale analitica
5.7.4. Solenatia specifica(patura de curent)
5.8.Ecuatiile masinii asincrone
5.9.Schema echivalenta a masinii asincrone.
5.10.Diagramele fazoriale ale masinii asincrone.
5.11.Cuplul electromagnetic al masinii asincrone
5.11.1.Expresia cuplului in functie de parametrii schemei echivalente.
5.11.2.Caracteristica mecanica cuplu-alunecare
5.11.3.Determinarea curbei cuplului pe baza parametrilor de catalog ai masinii.
5.11.4.Cuplurile parazite ale motorului asincron.
5.12.Determinarea parametrilor masinii asincrone din incercarile de functionare in gol si
in scurt circuit.
5.12.1.incercarea la functionarea in gol.
5.12.2.incercarea la functionarea in scurtcircuit.
5.13.Bilantul puterilor si randamentul masinii asincrone.
5.14.Caracteristicile masinii asincrone
5.14.1.Caracteristicile motorului asincron.
5.14.2.Caracteristicile generatorului asincron
5.15.Masini asincrone speciale.
5.15.1.Masina asincrona monofazata.
5.15.2.Regulatoare de inductie si regulatoare de faza.
5.15.3.Masina asincrona liniara.
6.MAsINA SINCRONa.
6.1.Elemente generale ale masinii sincrone.
6.2.Elemente constructive ale masinii sicrone.
6.3.Principiul de functionare al masinii sincrone.
6.4.Reactia de indus a masinii sincrone.
6.5.Ecuatiile si diagramele fazoriale ale generatorului sincron.
6.6.Ecuatiile si diagramele fazoriale ale motorului sincron.
6.7.Cuplul electromagnetic al masinii sincrone.
6.8.Regimul de generator al masinii sincrone.
6.8.1.Caracteristicile de functionare ale generatorului sincron in regim autonom.
6.8.2.Functionarea in paralel a generatoarelor sincrone.
6.8.3.Stabilitatea generatorului sincron la functionarea in paralel cu reteaua
Stabilitatea statica.
6.8.4.Stabilitatea dinamica a generatorului sincron.
6.8.5.Functionarea generatorului sincron cuplat la retea la cuplu constant si curent
de excitatie variabil.
6.9.Regimul de motor al masinii sincrone.
6.9.1.Caracteristicile de functionare ale motorului sincron.
6.9.2.Pornirea motorului sincron.
6.10.Regimul de compensator al masinii sincrone.
6.11.Pierderile si randamentul masinilor sincrone.
6.12.Regimuri speciale de functionare ale masinilor sincrone.
6.12.1.Regimurile de functionare nesimetrice stationare ale generatorului sincron.
6.12.2.Procese tranzitorii in masinile sincrone.
Scurtcircuitul brusc al masinii sincrone.
6.13.Masini sincrone speciale.
6.14.Masina sincrona reactiva homeopolara cu excitatie statorica.

Extras din curs:

5.1.Elemente generale ale masinii asincrone

Masina asincrona este o masina electrica cu doua infasurari , una statorica si una rotorica, parcurse de curenti alternativi si cuplate magnetic intre ele. Ea transforma energia electrica in energie mecanica sau invers, cel mai intalnit regim de functionare fiind cel de motor.

Primele masini asincrone , numite si masini de inductie, dateaza de la sfarsitul secolului XIX. inainte de 1885,Galileo Ferraris a construit un motor asincron compus dintr-un miez feromagnetic cu poli aparenti statorici pe care a bobinat infasurari pe care le-a alimentat de la o sursa bifazata. Rotorul era format dintr-un cilindru de cupru.[4].Campurile produse de cele doua infasurari induc tensiuni electromotoare in cilindrul de cupru producand interactiune intre curentii ce iau nastere in rotor si campul inductor si in acest fel ia nastere cuplul electromagnetic.

in anul 1886, Nicolae Tesla a conceput o masina asincrona cu infasurare bifazata in stator, rotorul fiind format dintr-un miez ferromagnetic echipat cu o infasurare scurtcircuitata.[4].

Dolivo-Dobrovolschi a publicat in anul 1889 niste lucrari in care era prezentata conceptia masinii asincrone cu rotor bobinat si cu rotor in scurtcircuit in forma in care se utilizeaza ii in prezent.Tot el a conceput motorul asincron cu dubla colivie rotorica.[4].

5.2.Elemente constructive ale masinii asincrone

Din punct de vedere constructiv masina asincrona prezinta o parte fixa, statorul ce joaca in mod normal rol de inductor, in care se plaseaza infasurarea primara monofazata, bifazata sau polifazata (de regula trifazata), si o parte mobila, rotorul, care joaca rol de indus, in care se plaseaza infasurarea secundara, iar intre aceste doua parti se afla intrefierul [5].

Deoarece campul magnetic in masina este variabil, apar pierderi atat in fierul statoric cat si in fierul rotoric si de aceea miezul magnetic statoric si rotoric se fac din tole cu grosime de 0,5 mm, laminate in general la rece, si izolate intre ele cu lacuri sau oxizi. in acest fel se reduc la minim pierderile prin histerezis si prin curenti turbionari.

Ansamblul statoric are urmatoarele parti componente:

- carcasa , care se realizeaza din fonta sau otel, are rol de sustinere a miezului statoric si a scuturilor laterale in care se rotesc fusurile arborelui. Ea este prevazuta cu talpi sau flanse pentru fixarea masinii, cu aripioare de racire si cu inelul de prindere in vederea ridicarii si transportului;

- miezul feromagnetic prevazut inspre interior cu crestaturi in care se plaseaza infasurarea. Crestaturile sunt semiinchise si pe stator si pe rotor. Numai la tensiuni mari, crestaturile din stator sunt deschise pentru a permite introducerea bobinelor care in acest caz se realizeaza separat.[13],[3].

Pentru a usura racirea masinii, tolele sunt grupate in directia axiala in pachete de 40- 60 mm lungime, iar pachetele de tole sunt separate intre ele prin canale de ventilatie, radiale care au grosimea de 10 - 15 mm. Pachetele de tole sunt marginite cu tole mai groase, de 1 mm, pentru a obtine o constructie mai solida. Daca lungimea totala a pachetului nu depaseste 200 mm nu se lasa canale de ventilatie.[116].

- infasurarea statorica este realizata din cupru si cateodata din aluminiu: daca infasurarea este trifazata ea se leaga in stea sau in triunghi[4].

- scuturile frontale in care se monteaza lagarele pe care se sprijina arborele. Unul din scuturi, cand rotorul este bobinat, contine suportul periilor de contact, periile si dispozitivul de scurtcircuitare a inelelor de contact [4].

Ansamblul rotoric se compune din:

- arbore, care are in general un capat pentru cuplare (dar poate fi si cu doua capete);

- miezul feromagnetic ;

- infasurarea rotorica care poate fi realizata cu bobine (rotor bobinat) sau sub forma unor bare introduse in crestaturi, scurtcircuitate la capete prin inele (rotor in scurtcircuit).

Aceasta infasurare se realizeaza cu acelasi numar de poli ca infasurarea statorica [4], din cupru, aluminiu sau alama.

- ansamblul inelelor colectoare si inelul de scurtcircuitare (la rotorul bobinat);

- ventilatorul folosit pentru racirea infasurarilor si a miezului magnetic.

Intrefierul are valori cuprinse intre 0,1- 2 mm, pentru a obtine un curent de magnetizare redus, respectiv un factor de putere ridicat.

In figura 5.1.se prezinta o sectiune transversala printr-o masina asincrona cu rotor bobinat, iar in figura 5.2. o colivie rotorica a unei masini cu rotorul in scurtcircuit.

1 - barele coliviei 2 - inel de scurtcircuitare

1- colivia de pornire Fig. 5.3

2- colivia de lucru

3- bare inalte

in cazul in care se doreste un cuplu de pornire ridicat, se prefera rotor cu dubla colivie sau cu bare inalte (fig.5.3.)

Aceste masini se numesc masini asincrone cu efect pelicular.

Semnele conventionale prin care masina asincrona se reprezinta in schemele electrice sunt prezente in fig 5.4.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Masini electrice.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
119 pagini
Imagini extrase:
119 imagini
Nr cuvinte:
15 826 cuvinte
Nr caractere:
104 567 caractere
Marime:
598.95KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Electrotehnică
Tag-uri:
masini, componente, circuite, motor electric
Predat:
la facultate
Materie:
Electrotehnică
Sus!