Aspecte legislative, doctrinare și de practică judiciară în problema protecției copilului aflat în situații speciale

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuvant inainte2
Capitolul 1 - intelegerile, beneficierile, masurile, plasamentele, supravegherile si monitorizarile protectiei speciale ale copilului5
Capitolul 2 - Protectia copilului in cercetarea clinica medicala11
Capitolul 3 - Pregatirea in domeniul protectiei speciale16
ANEXA Nr. 121
ANEXA Nr. 225
Concluzie27
Bibliografie28

Extras din curs:

Adesea, cand exploram universul fiintei umane, ne confruntam cu o mare diversitate. Copiii care ne trec pragul claselor ne pun in situatia de a cauta mereu noi solutii la problemele ridicate. De cele mai multe ori gasim solutiile cele mai bune pentru copii. insa, uneori suntem pusi in dificultate de complexitatea problemelor. Una dintre aceste probleme o reprezinta copiii cu cerinte educative speciale.

Acesti copii nu sunt speciali in sine. Ei au nevoie doar de o abordare personalizata in ceea ce priveste demersurile pe care le intreprindem in educatia lor. Educatia incluziva (dupa definitia data de UNESCO) este un mod de educatie adaptat la si individualizat in functie de nevoile tuturor copiilor in cadrul grupurilor si claselor echivalente ca varsta, in care se regasesc copii cu nevoi, capacitati si nivele de competenta foarte diferite. Prin educatia incluziva este oferit suport - in cadrul scolilor de masa si al claselor normale - copiilor cu dificultati de invatare, indiferent de originea lor sociala sau de tulburarile pe care le prezinta, acceptati alaturi de colegii lor "normali".

Educatia incluziva este o miscare mondiala bazata pe drepturile umane de baza,. Conform principiilor drepturilor omului, fiecare copil, indiferent de apartenenta sa sau de nivelul de dezvoltare a capacitatilor sale, are dreptul la o educatie de buna calitate, care sa conduca in cea mai mare masura la dezvoltarea capacitatilor sale cognitive si de integrare sociala. Diferentierea scolara pe baza apartenentei la o anumita categorie sociala sau a nivelului de dezvoltare individuala este nedreapta si nu justifica excluderea din scoala de masa. Al doilea argument care sustine necesitatea miscarii integrationiste este acela ca scoala de masa este cea care asigura mediul, precum si nivelul de calitate cel mai propice invatamantului si insusirii aptitudinilor sociale si cognitive. Pentru a usura copiilor cu dificultati de asimilare integrarea in scolile de masa, este necesar ca in aceste scoli sa se asigure o atmosfera mai primitoare si de acceptare.

Chiar si in tarile in care educatia incluziva este introdusa prin lege (in Italia si Norvegia de 25 de ani, in Marea Britanie de 10 ani si in Olanda de curand), intre proiectele adoptate si rezultatele propriu zise este o mare prapastie. La baza dificultatilor stau lipsa formarii cadrelor didactice pentru a oferi ajutor copiilor cu nevoi speciale, a organizarii deficitare cu un numar prea mare de copii in scoala de masa, precum si conceptiilor rigide ale cadrelor didactice si ale unora dintre parintii copiilor. in tarile in care conceptul educatiei incluzive nu este cunoscut sau este putin cunoscut si este aplicat numai pe alocuri, dar si in buna masura in tarile Europei de Est (care insa invata si se adapteaza repede la mai noile principii ale incluziunii), principalele probleme sunt de ordin material (de multe ori alocatiile bugetare, subventiile de la stat pentru educatia copiilor cu nevoi speciale, in loc sa fie folosite pentru dezvoltarea educatiei incluzive, ajung tot la scolile speciale).

Datorita unui nivel mai redus al cerintelor, de cinci ori mai multi copii cu nivel socio-economic redus fata de cei cu nivel socio-economic crescut sunt inscrisi in scolile ajutatoare speciale, in loc de scolile generale. Astfel se creeaza un cerc vicios : performante scolare slabe - loc de munca cu salarizare scazuta - perspective sociale slabe - nivel de viata scazut - tensiuni in viata personala. Si totul se repeta in generatia urmatoare. Tuturor acestor copii le-ar asigura posibilitati mai bune scoala generala unde un sistem educational mai atent, le-ar putea schimba soarta in bine. Dar pentru ca acesti copii dezavantajati sa aiba loc in scolile generale, trebuie sa se produca schimbari majore atat la nivelul atitudinii corpului profesoral, cat si al sistemului educational, respectiv a metodelor de stimulare a dezvoltarii si al psihodiagnozei.

Pentru prevenirea declinului social ulterior nu este suficient ca acesti copii sa fie mentinuti in sistemul educational traditional pentru ca exista pericolul dificultatilor de adaptare la standardele ridicate si deci pericolul de esec sau abandon scolar. Pe langa acceptarea copilului in scoala de masa, trebuie asigurat un mediu educational corespunzator, suport si experiente pozitive copilului cu dificultati de invatare.

O caracteristica speciala a acestor copii "in pericol de excludere" o constituie faptul ca posibilitatile lor nu sunt in concordanta cu nivelul obisnuit al asteptarilor fata de copii. Ei nu se adapteaza cu usurinta si nu pot obtine succese in cadrul sistemului educational traditional. (Nu reusesc la examenele de capacitate sau bacalaureat, nu reusesc sa obtina diplome). in spatele acestor probleme, sta desigur si nivelul lor ineficient de functionare a proceselor cognitive, agravat de faptul ca nici in cadrul familiei si nici in scoala, ei nu beneficiaza de o stimulare cognitiva corespunzatoare. Deficitul cognitiv aparut in urma educatiei necorespunzatoare este totusi reversibil si poate fi compensat chiar si in cazul unor tulburari organice, cu conditia ca potentialul copilului sa fie activat in mod corespunzator.Toate aceste corecturi se pot realiza in cadrul scolii de masa si al familiei, cu ajutorul programelor de dezvoltare cognitiva.

Capitolul 1 - intelegerile, beneficierile, masurile, plasamentele, supravegherile si monitorizarile protectiei speciale ale copilului

Recunoscand faptul ca orice proces de readaptare a unei persoane cu cerinte educative speciale ar trebui sa tina cont de masurile care favorizeaza autonomia sa personala si asigura independenta sa economica si integrarea sa sociala, cea mai completa posibil, trebuie incluse si dezvoltate programe de readaptare, masuri individuale

Bibliografie:

- Bonati M., Choonara I., Hoppu K., Pons G., Seyberth H. Closing the gap in drug therapy. Lancet 1999; 353: 1625[CrossRef][Medline].

- Choonara I., Nunn A.J. Should the treatment of children be evidencebased? Paed Perinatal Drug Therapy 1999;

- House of Commons Health Committee. The specific health needs of children and young people. London: House of Commons, 1997:vii-ix.

- Conroy S., Choonara I., Impicciatore P., Mohn A., Arnell H., Rane A. et al. Survey of unlicensed and off-label drug use in paediatric wards in European countries. BMJ 2000; 320: 79-82 [Abstract/Free Full Text].

- Conroy S., McIntyre J., Choonara I. Unlicensed and off label drug use in neonates. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 1999; 80: F142- F145[Abstract/Free Full Text].

- Turner S., Nunn A.J., Fielding K., Choonara I. Adverse drug reactions to unlicensed and off-label drugs on paediatric wards: a prospective study. Acta Paediatr 1999; 88: 965-968 [CrossRef][Medline].

- Gennery B. Clinical research in children: a pharmaceutical industry view. Paed Perinatal Drug Therapy (in press).

- Conroy S., McIntyre J., Choonara I., Stephenson T. Drug trials in children : problems and the way forward. Br J Clin Pharmacol 2000; 49: 93-97[CrossRef][Medline].

- Kearns G.L. The paediatric pharmacology research unit network: proof of concept. Paed Perinatal Drug Therapy 1999; 3: 9-14.

- Bray R.J. Propofol infusion syndrome in children. Paediatric Anaesthesia 1998.

- Zaharia I. "Chimia" studiilor clinice (2) - Directiva Uniunii Europene 2001/20/EC - Implicatii practice in cercetarea clinica, Pharma News, Mediafax, 16.06.2004.

- Zaharia Irina. Chimia studiilor clinice (4) - Aspecte istorice ale cercetarii clinice, Pharma News, Mediafax, 07.07.2004.

- Zamfir E. 1995 - Situatia co si a familiei in ro, Ed Alternative.

- Ministerul educatiei si cercetarii, Institutul de stiinte ale educatiei - ,,Revista invatamantului prescolar nr. 3-4/2005.

- Ionescu, S. - ,,Adaptarea socioprofesionala a deficientilor mintal", Editura Academiei, Bucuresti, 1975.

- Ionescu, A., Motet, D. - ,,Corectarea deficientelor fizice la copii", Editura didactica si pedagogica, Bucuresti, 1964.

- Fatu,Z. - ,,Ritmica si gimnastica medicala", Universitatea Babes Bolyai, Cluj 1969. 5. Miftode, V. - ,,Dimensiuni ale asistentei sociale: forme si strategii de protettie a grupurilor defavorizate", Botosani, Editura Eidos, 1995

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Aspecte legislative, doctrinare si de practica judiciara in problema protectiei copilulu aflat speciale in situatii speciale
    • Aspecte legislative, doctrinare si de practica judiciara in problema protectiei copilulu aflat speciale in situatii speciale.docx
    • Cuprins.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
27 pagini
Imagini extrase:
28 imagini
Nr cuvinte:
7 674 cuvinte
Nr caractere:
43 287 caractere
Marime:
50.31KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
drepturi, legi
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Sus!