Modelul dramaturgic al comunicării

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Stadiile relatiilor interpersonale

- Contactul - prima impresia conteaza - aspectul fizic conteaza foarte mult mai ales datorita faptului ca schimbul de idei nu poate fi bogat sau profund. Important este si comportamentul non-verbal

- Implicarea - etapa a doua in care se cauta/se fabrica imprejurari de intalnire si cu aceasta ocazie incepe prezenbtarea hobby-urilor, a personalitatii a preocuparilor etc.

- Intimitatea - legatura pe care nu o realizam decat cu una sau cu cu foarte putine persoane in timpul vietii; asumarea de responsabilitati fata de partener, sacrificiul pentru binele acestuia

- Deteriorarea - se datoreaza degradarii relatiei de intimitate; aspectele de complementaritate din timpul relatiei sunt vazute acum drept incompatibilitati; evitare, limitarea contactului fizic

- Destramarea - despartirea. Exista 3 cazuri:

opartenerii vor ramane prieteni, parteneri de afaceri, despartirea aducand o relaxare psihica

ocel putin unul dintre ei se simte frustrat pentru timpul pierdut si isi arata ostilitatea in raport cu celalalt

omacar unul dintre ei sufera in urma destramarii si continua sa traiasca cu amintiri din trecut

Modelul dramaturgic al comunicarii

Conform lui Ervin Goffman, un individ se comporta precum un actor de teatru, cei care il urmaresc fiind spectatorii. Exista un anumit grad de puritate, adica in ce masura comportamentul unui individ se apropie cat mai mult de ipostaza spectacolului teatral.

1.one man show - este comportamentul cel mai apropiat de teatru ( scenarist, regizor, interpret )

2.spectacolele sportive - desi se urmareste rezultatul, sportivii doresc sa impresioneze atat publicul cat si pe adversari

3.ceremoniile - nunti, botezuri, inmormantari - tine de nevoia de a consacra ceva; se difera de spectacolele sportive deoarece nu se cere taxa de participare

4.conferinte + cursuri - profesorul capata atentie si gratie prestatiei actoricesti

5.munca - diferenta intre cei care muncesc singuri si cei care muncesc in timp ce sunt supravegheati

Diferenta intre comportament si prestatia actoriceasca

-in reprezentatia non-teatrala nu exista de regula "o scena", nu exista o delimitare neta intre actor si public

-in viata de zi cu zi interlocutorii stau fata in fata si se privesc in ochi cel putin jumatate din timp

-la teatru trebuie avut grija ca numai un singur actor sa fie in atentia publicului la un moment dat

-discursul personajelor de teatru este mai lung + emfaza superioara celui din viata de zi cu zi

-intr-o piesa de teatru nicio replica nu e fara valoare, fara importanta si logica

Exista actori sinceri si actori cinici. Cei sinceri reusesc sa se idenbtifice cu rolul jucat. Cei cinici gandesc altceva decat spun. Acesti doi termeni nu presupun neaparat conototia morala din limbajul uzual. Pot exista complimente facute din delicatete sau poate exista un comportament grosolan pentru ca acest lucru il caracterizeaza intr-adevar pe cel ce joaca rolul.

Idealizarea - un rol este jucat pentru a-i oferi "actorului" o imagine imbunatatita, in concordanta cu societatea sau situatia la care participa.

Goffman imparte spatiul comunicarii sociale in 3 zone:

1.regiunea anterioara - locul unde se desfasoara reprezentatia, spatiu accesibil publicului.

2.regiunea posterioara - "culisele de la teatru" - spectatorii nu au acces, zona folosita pentru fabricarea iluziilor reprezentatiei; depozit pentru accesorii care vor fi folosite la un moment dat

3.regiunea exterioara - persoanele aflate aici nu stiu nimic despre primele doua regiuni si, in momentul in care patrund intr-una dintre ele, creaza probleme. Exemplu: O persoana, ce nu fusese invitata in prealabil, soseste la o petrecere. Este primita cu urale si voie bna tocmai pentru a atenua socul psihic si pentru a elimina, pe cat posibil, penibilul situatiei.

Goffman enunta 9 roluri "contradictorii", numite asa pentru ca cei care le interpreteaza nu sunt ce par a fi :

1.Delatorul - aparent un membru al echipei dar care actioneza in favoarea publicului. Daca a fost la inceput un actor sincer care a esuat in timp se numeste renegat Daca a fost pus de la inceput sa ofere informatii se numeste spion

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Modelul dramaturgic al comunicarii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 111 cuvinte
Nr caractere:
6 601 caractere
Marime:
10.25KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
comunicare, interactiune
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Sus!