Comunicare organizațională

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. COMUNICAREA iN ORGANIZAtII: ELEMENTE INTRODUCTIVE
1.1 Natura organizatiilor
1.2 Structura organizatiilor si rolul ei in comunicare
1.3 Organizatia, intre uniformitate si diversitate
1.4 Tipuri de organizatii
2. METODE DE STUDIU iN COMUNICAREA ORGANIZAtIONALa
2.1 Cantitativ versus calitativ
2.2 Metode cantitative
2.3 Metode calitative
2.4 Metode integrate de studiu
3 COMUNICAREA sI FUNCtIILE CONDUCERII
3.1 Functiile conducerii organizatiilor
3.2 Structura de autoritate si responsabilitate
4. STILURI DE CONDUCERE sI COMUNICARE
4.1 Tendinte actuale in formarea managerilor
4.2 Caracterizarea si clasificarea stilurilor de conducere
5. COMUNICARE FORMALa sI INFORMALa
5.1. Comunicarea formala
5.2 Comunicarea informala
6. COMPORTAMENTUL ORGANIZAtIONAL sI COMUNICAREA
6.1 Puterea si influenta in organizatii
6.2 Roluri in grupul de lucru. Participare si comunicare
6.3 Conflictele - tipuri, cauze si strategii de gestionare
7. COMUNICAREA STRATEGICa: RELAtIILE PUBLICE
7.1 Comunicarea organizata
7.2 Tipuri de comunicare externa
7.3 Relatiile publice ca forma de comunicare strategica
7.4 Organizatia comunicanta
8. COMUNICAREA STRATEGICa: MARKETINGUL
8.1 Diferenta intre marketing si relatii publice
8.2 Marci si produse
8.3 Mixul de comunicare de marketing
8.4 Elaborarea unor programe de comunicare eficiente
9. IDENTITATEA ORGANIZAtIONALa CA BAZa A COMUNICaRII INTEGRATE
9.1 Distinctii conceptuale: identitate, climat, cultura
9.2 Instrumente pentru determinarea identitatii organizationale
9.3 Identitatea la nivel strategic: proiectare si gestionare
9.4 Instrumente pentru comunicarea identitatii organizationale
10. CULTURA ORGANIZAtIONALa
10.1 Importanta conceptului de cultura organizationala
10.2 Elementele culturii organizationale
10.3 O abordare analitica a culturii organizationale
10.4 Orientari privind geneza culturii organizationale
3
10.5 Mentinerea si schimbarea culturii organizationale
11.COMUNICAREA sI ADAPTAREA LA SCHIMBARE/42
11.1 Metode de abordare a schimbarii in organizatii
11.2 Comunicarea in contextul schimbarii
12. NOILE TEHNOLOGII sI COMUNICAREA ORGANIZAtIONALa
1.1 Modificari la nivelul comunicarii operationale
1.2 Noile tehnologii si managementul cunoasterii
1.3 Weblogurile si platforma electronica, instrumente de comunicare
BIBLIOGRAFIE

Extras din curs:

Obiective

Continutul capitolului, dupa lectura si analiza informatiilor, ofera suportul necesar pentru:

a) identificarea si utilizarea principalelor criterii de clasificare a organizatiilor;

b) exersarea abilitatilor de aplicare a conceptelor de baza din teoria organizatiilor.

Practic, nu exista lucrari cu referire la etape mai vechi sau mai noi ale istoriei omenirii care

sa nu cuprinda abordari explicite ale organizarii activitatii umane. Ideea de mai sus este lesne de

ilustrat prin cateva exemple.

,,in orchestra simfonica, mai multe sute de muzicieni talentati canta impreuna; dar este doar

un singur - director- , dirijorul, fara nici un strat intermediar intre el (sau ea) si membrii

orchestrei. Acesta va fi modelul de organizatie pentru organizatia noua bazata pe informatie.

Vom vedea astfel o shimbare radicala de la traditia conform careia performanta era rasplatita

in primul rand prin avansarea in pozitii de comanda, adica in randurile manageriale.

Organizatiile vor avea foarte putine astfel de pozitii de comanda. Vom vedea din ce in ce mai

mult organizatiile de tipul cvintetului de jazz, in care conducerea in interiorul echipei se

schimba dupa misiunea specifica de indeplinit si este independenta de - gradul- fiecarui

membru. De fapt, cuvantul - grad- ar trebui sa dispara complet din vocabularul muncii bazata

pe cunostinte si al lucratorului cunoasterii. Ar trebui sa fie inlocuit cu atributii - " (Peter

Drucker)1.

Cele de mai sus ne introduc, prin cateva referinte istorice, in universul de extrema

complexitate al organizarii si organizatiilor.

Evident, in acest context, intrebarea initiala este una simpla: Ce sunt organizatiile? Un

raspuns sugestiv este dat de Gary Johns intr-o lucrare de referinta 2. in formularea sa,

organizatiile sunt ,,inventii sociale destinate realizarii unor scopuri comune prin efort de grup".

1.1 Natura organizatiilor

Definirea organizatiilor se impune a fi realizata prin reliefarea specificitatii umane a acestora.

in esenta, o r g a n i z a t i a este un sistem social in care si prin care oamenii interactioneaza

(coopereaza) pentru realizarea unor scopuri comune.

Exista numeroase definitii ale organizatiei. Una dintre ele descrie organizatiile astfel:

,,entitati sociale ce apar ca sisteme de activitati orientate spre realizarea de obiective, deliberat

1 Peter F. Drucker, Societatea postcapitalista, Bucuresti, Image, Bucuresti, 1999, p. 77.

2 Gary Johns, Comportamentul organizational, Bucuresti, Editura Economica, 1998, p.4

5

structurate si avand limite identificabile". Analizand, pe scurt, notiunile care alcatuiesc definitia,

sunt de retinut urmatoarele:

Entitati sociale - ,,Social" inseamna ca organizatia este formata din oameni care interactioneaza

intr-un fel sau altul, iar oamenii si interactiunile lor creeaza o entitate cu viata proprie. Cu alte

cuvinte, atat timp cat exista interactiune de grup, organizatia va merge mai departe, indiferent de

identitatea indivizilor care o formeaza.

Sisteme de activitati - pentru a-si atinge obiectivele, organizatiile trebuie sa urmeze un sir de

activitati care sunt astfel concepute incat sa puna in practica abilitatile si talentul indivizilor,

necesare implinirii acelor obiective.

Orientata spre realizarea de obiective - organizatiile apar pentru a indeplini o misiune care

poate fi realizata, masurata si care necesita efort din partea mai multor persoane.

Deliberat structurata - organizatiile sunt structurate in mod deliberat de catre una sau mai multe

persoane. Cineva hotaraste ca este nevoie de aparitia unei organizatii pentru atingerea unui

anumit scop, drept pentru care incepe sa caute oameni, sa-i organizeze si sa puna in miscare o

organizatie care sa faca acest lucru.

,,Hotarele" identificabile - pentru a asigura integritatea organizatiei, a scopurilor si activitatilor

sale, trebuie sa existe limite de separare intre o organizatie si alta. Multi considera caracteristicile

fizice ca fiind definitia cea mai potrivita a hotarelor organizatiei. insa multe dintre activitatile ce

sunt parte a structurii organizationale se petrec dincolo de aceste hotare fizice. De exemplu, un

agent de vanzari cu munca de teren este o activitate ce tine de organizatie, dar care se desfasoara

in afara zidurilor firmei si, probabil, in momente care nu coincid cu programul fix de lucru.

Adesea, acesta este conceptul cel mai dificil de perceput ca mod de identificare pentru orice tip

de organizatie.

O definitie mult mai simpla, este aceasta: ,,doua sau mai multe persoane care lucreaza

impreuna pentru a duce la indeplinire o sarcina ce nu ar putea fi executata de un singur om".

Altfel spus, organizatia implica o forma distincta de corelare intre oameni si scopuri, cat si

intre oameni si structuri. Scopul organizational reprezinta insasi ratiunea construirii si existentei

organizatiilor. Dar simpla existenta a scopului, extrem de necesara, nu este si suficienta.

Afirmarea scopului, enuntarea sa, constructia unui scop, chiar realizabil, constituie doar un prim

moment. Este importanta procedura de realizare, de implinire a scopului, in conditiile in care -

repetam - simpla adunare a unui grup de oameni sub ,,acoperisul" unui scop comun nu

garanteaza, in sine, atingerea scopului propus. Pentru aceasta, trebuie observat ca orice scop

organizational este un scop general. Transformarea scopului general in rezultate practice finale

presupune:

- garantia existentei unor parti comune semnificative intre scopurile individuale, intre

interesele si aspiratiile indivizilor care alcatuiesc organizatia; acest imperativ este aplicabil atat

momentului de inceput al unei organizatii (atunci cand se constituie o organizatie noua), cat si

momentelor ulterioare din viata sa.

- atat pe parcursul evolutiei unei organizatii si, mai ales, atunci cand organizatia isi modifica

(total sau partial) scopul general, se impune ca membrii organizatiei sa participe la remodelarea

6

si redefinirea scopului organizational, drept conditie a pastrarii convergentei scopurilor

individuale in cadrul scopului general;

- nu mai putin importante sunt modalitatile de realizare practica a corespondentei dintre

scopul general si scopurile individuale, in acest sens fiind necesare:

- formularea scopului general, transpunerea sa in forme accesibile indivizilo

Bibliografie:

BONCIU Catalin, Instrumente manageriale psihosociale, Bucuresti, All Beck, 2000

(Stimularea climatului organizational favorabil competitiei interpersonale pp. 79-120).

2. BUZaRNESCU, stefan, Introducere in sociologia organizationala si a conducerii,

Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1995 (cap. 13-21, pp. 156-220).

3. CHIRICa, Sofia, Psihologie organizationala. Modele de diagnoza si interventie, Cluj-

Napoca, SO, 1996

4. COVEY, Stephen R., Etica liderului eficient sau conducerea bazata pe principii, Bucuresti,

Allfa, 2000

5. CUILENBERG, J.J. Van, SCHOLTEN, O., NOOMEN, G.W., stiinta comunicarii,

Humanitas, 1998 (Administrarea informatiei, pp. 85-110).

6. HOFSTEDE, Geert, Managementul structurilor multiculturale, Bucuresti, Ed. Economica,

1996

7. IONESCU, Gh, Dimensiunile culturale ale managementului, Bucuresti, Editura Economica,

1996 (Dimensiunile culturale si organizatia pp. 185-210).

8. JOHNS, Gary, Comportament organizational, Ed. Economica, 1998 (Comportament social

si procese organizationale, pp. 221-450; Organizatia in ansamblu, pp.457-588).

9. KOTLER, Philip, Managementul marketingului, Bucuresti,Teora,1997 (Rolul esential al

marketingului in cadrul organizatiilor si al societatii pp. 29-69).

10. KRUEGER, Richard, CASEY, Mary Anne, Metoda focus grup - Ghid practic pentru

cercetarea aplicata, Polirom, Iasi, 2005.

11. MANOLESCU, Aurel, 1998, Managementul resurselor umane, Bucuresti, RAI (Strategii si

politici in domeniul resurselor umane, pp. 105-126).

12. MEREUta, C., VLAICU, C., POP, L. Culturi organizationale in spatiul romanesc. Valori si

profiluri dominante, Bucuresti, Ed. Expert, 1998.

13. MIEGE, Bernard, 2000, Societatea cucerita de comunicare, Bucuresti, Polirom, 2000

(Stimularea intreprinderilor, pp. 32-48; Comunicarea intre industrie si spatiul public, pp. 129-

230).

134

14. NAISBITT, John, , Megatendinte. Zece noi directii care ne transforma viata, Ed. Politica,

Bucuresti, 1989

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicare organizationala.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
134 pagini
Imagini extrase:
134 imagini
Nr cuvinte:
60 886 cuvinte
Nr caractere:
334 178 caractere
Marime:
696.48KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comunicare
Tag-uri:
organizatie, comunicare, management
Predat:
la facultate
Materie:
Comunicare
Profesorului:
Prof. univ. dr. Dumitru Iacob
Sus!