Obiective
Continutul capitolului, dupa lectura si analiza informatiilor, ofera suportul necesar pentru:
a) identificarea si utilizarea principalelor criterii de clasificare a organizatiilor;
b) exersarea abilitatilor de aplicare a conceptelor de baza din teoria organizatiilor.
Practic, nu exista lucrari cu referire la etape mai vechi sau mai noi ale istoriei omenirii care
sa nu cuprinda abordari explicite ale organizarii activitatii umane. Ideea de mai sus este lesne de
ilustrat prin cateva exemple.
,,in orchestra simfonica, mai multe sute de muzicieni talentati canta impreuna; dar este doar
un singur - director- , dirijorul, fara nici un strat intermediar intre el (sau ea) si membrii
orchestrei. Acesta va fi modelul de organizatie pentru organizatia noua bazata pe informatie.
Vom vedea astfel o shimbare radicala de la traditia conform careia performanta era rasplatita
in primul rand prin avansarea in pozitii de comanda, adica in randurile manageriale.
Organizatiile vor avea foarte putine astfel de pozitii de comanda. Vom vedea din ce in ce mai
mult organizatiile de tipul cvintetului de jazz, in care conducerea in interiorul echipei se
schimba dupa misiunea specifica de indeplinit si este independenta de - gradul- fiecarui
membru. De fapt, cuvantul - grad- ar trebui sa dispara complet din vocabularul muncii bazata
pe cunostinte si al lucratorului cunoasterii. Ar trebui sa fie inlocuit cu atributii - " (Peter
Drucker)1.
Cele de mai sus ne introduc, prin cateva referinte istorice, in universul de extrema
complexitate al organizarii si organizatiilor.
Evident, in acest context, intrebarea initiala este una simpla: Ce sunt organizatiile? Un
raspuns sugestiv este dat de Gary Johns intr-o lucrare de referinta 2. in formularea sa,
organizatiile sunt ,,inventii sociale destinate realizarii unor scopuri comune prin efort de grup".
1.1 Natura organizatiilor
Definirea organizatiilor se impune a fi realizata prin reliefarea specificitatii umane a acestora.
in esenta, o r g a n i z a t i a este un sistem social in care si prin care oamenii interactioneaza
(coopereaza) pentru realizarea unor scopuri comune.
Exista numeroase definitii ale organizatiei. Una dintre ele descrie organizatiile astfel:
,,entitati sociale ce apar ca sisteme de activitati orientate spre realizarea de obiective, deliberat
1 Peter F. Drucker, Societatea postcapitalista, Bucuresti, Image, Bucuresti, 1999, p. 77.
2 Gary Johns, Comportamentul organizational, Bucuresti, Editura Economica, 1998, p.4
5
structurate si avand limite identificabile". Analizand, pe scurt, notiunile care alcatuiesc definitia,
sunt de retinut urmatoarele:
Entitati sociale - ,,Social" inseamna ca organizatia este formata din oameni care interactioneaza
intr-un fel sau altul, iar oamenii si interactiunile lor creeaza o entitate cu viata proprie. Cu alte
cuvinte, atat timp cat exista interactiune de grup, organizatia va merge mai departe, indiferent de
identitatea indivizilor care o formeaza.
Sisteme de activitati - pentru a-si atinge obiectivele, organizatiile trebuie sa urmeze un sir de
activitati care sunt astfel concepute incat sa puna in practica abilitatile si talentul indivizilor,
necesare implinirii acelor obiective.
Orientata spre realizarea de obiective - organizatiile apar pentru a indeplini o misiune care
poate fi realizata, masurata si care necesita efort din partea mai multor persoane.
Deliberat structurata - organizatiile sunt structurate in mod deliberat de catre una sau mai multe
persoane. Cineva hotaraste ca este nevoie de aparitia unei organizatii pentru atingerea unui
anumit scop, drept pentru care incepe sa caute oameni, sa-i organizeze si sa puna in miscare o
organizatie care sa faca acest lucru.
,,Hotarele" identificabile - pentru a asigura integritatea organizatiei, a scopurilor si activitatilor
sale, trebuie sa existe limite de separare intre o organizatie si alta. Multi considera caracteristicile
fizice ca fiind definitia cea mai potrivita a hotarelor organizatiei. insa multe dintre activitatile ce
sunt parte a structurii organizationale se petrec dincolo de aceste hotare fizice. De exemplu, un
agent de vanzari cu munca de teren este o activitate ce tine de organizatie, dar care se desfasoara
in afara zidurilor firmei si, probabil, in momente care nu coincid cu programul fix de lucru.
Adesea, acesta este conceptul cel mai dificil de perceput ca mod de identificare pentru orice tip
de organizatie.
O definitie mult mai simpla, este aceasta: ,,doua sau mai multe persoane care lucreaza
impreuna pentru a duce la indeplinire o sarcina ce nu ar putea fi executata de un singur om".
Altfel spus, organizatia implica o forma distincta de corelare intre oameni si scopuri, cat si
intre oameni si structuri. Scopul organizational reprezinta insasi ratiunea construirii si existentei
organizatiilor. Dar simpla existenta a scopului, extrem de necesara, nu este si suficienta.
Afirmarea scopului, enuntarea sa, constructia unui scop, chiar realizabil, constituie doar un prim
moment. Este importanta procedura de realizare, de implinire a scopului, in conditiile in care -
repetam - simpla adunare a unui grup de oameni sub ,,acoperisul" unui scop comun nu
garanteaza, in sine, atingerea scopului propus. Pentru aceasta, trebuie observat ca orice scop
organizational este un scop general. Transformarea scopului general in rezultate practice finale
presupune:
- garantia existentei unor parti comune semnificative intre scopurile individuale, intre
interesele si aspiratiile indivizilor care alcatuiesc organizatia; acest imperativ este aplicabil atat
momentului de inceput al unei organizatii (atunci cand se constituie o organizatie noua), cat si
momentelor ulterioare din viata sa.
- atat pe parcursul evolutiei unei organizatii si, mai ales, atunci cand organizatia isi modifica
(total sau partial) scopul general, se impune ca membrii organizatiei sa participe la remodelarea
6
si redefinirea scopului organizational, drept conditie a pastrarii convergentei scopurilor
individuale in cadrul scopului general;
- nu mai putin importante sunt modalitatile de realizare practica a corespondentei dintre
scopul general si scopurile individuale, in acest sens fiind necesare:
- formularea scopului general, transpunerea sa in forme accesibile indivizilo
BONCIU Catalin, Instrumente manageriale psihosociale, Bucuresti, All Beck, 2000
(Stimularea climatului organizational favorabil competitiei interpersonale pp. 79-120).
2. BUZaRNESCU, stefan, Introducere in sociologia organizationala si a conducerii,
Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1995 (cap. 13-21, pp. 156-220).
3. CHIRICa, Sofia, Psihologie organizationala. Modele de diagnoza si interventie, Cluj-
Napoca, SO, 1996
4. COVEY, Stephen R., Etica liderului eficient sau conducerea bazata pe principii, Bucuresti,
Allfa, 2000
5. CUILENBERG, J.J. Van, SCHOLTEN, O., NOOMEN, G.W., stiinta comunicarii,
Humanitas, 1998 (Administrarea informatiei, pp. 85-110).
6. HOFSTEDE, Geert, Managementul structurilor multiculturale, Bucuresti, Ed. Economica,
1996
7. IONESCU, Gh, Dimensiunile culturale ale managementului, Bucuresti, Editura Economica,
1996 (Dimensiunile culturale si organizatia pp. 185-210).
8. JOHNS, Gary, Comportament organizational, Ed. Economica, 1998 (Comportament social
si procese organizationale, pp. 221-450; Organizatia in ansamblu, pp.457-588).
9. KOTLER, Philip, Managementul marketingului, Bucuresti,Teora,1997 (Rolul esential al
marketingului in cadrul organizatiilor si al societatii pp. 29-69).
10. KRUEGER, Richard, CASEY, Mary Anne, Metoda focus grup - Ghid practic pentru
cercetarea aplicata, Polirom, Iasi, 2005.
11. MANOLESCU, Aurel, 1998, Managementul resurselor umane, Bucuresti, RAI (Strategii si
politici in domeniul resurselor umane, pp. 105-126).
12. MEREUta, C., VLAICU, C., POP, L. Culturi organizationale in spatiul romanesc. Valori si
profiluri dominante, Bucuresti, Ed. Expert, 1998.
13. MIEGE, Bernard, 2000, Societatea cucerita de comunicare, Bucuresti, Polirom, 2000
(Stimularea intreprinderilor, pp. 32-48; Comunicarea intre industrie si spatiul public, pp. 129-
230).
134
14. NAISBITT, John, , Megatendinte. Zece noi directii care ne transforma viata, Ed. Politica,
Bucuresti, 1989
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.