Piata de capital este organizata pe doua mari segmente: piata primara
unde se fac noile emisiuni de titluri de valoare si piata secundara unde se pot face
tranzactii cu titlurile emise pe piata primara.
O firma care are nevoie de fonduri suplimentare poate, spre exemplu, sa
emita un anumit numar de obligatiuni si/sau sa-si majoreze capitalul social prin
emisiunea de noi actiuni. In ambele cazuri aceasta firma isi va procura fondurile
necesare prin vanzarea de actiuni si/sau obligatiuni pe piata primara de capital.
Cumparatorii actiunilor sau obligatiunilor, adica investitorii care au contribuit cu
capital la suplimentarea fondurilor firmei, pot revinde titlurile pe o piata
secundara.
Pe piata primara guvernul, municipalitatile si firmele relizeaza noi emisiuni
de obligatiuni si de actiuni comune sau preferentiale pentru a obtine capital
suplimentar. Emisiunea de noi titluri se efectueaza, fie prin oferta publica, fie
prin plasament privat. Prin oferta publica firma se adreseaza publicului investitor
larg, iar prin plasament privat firma vinde titlurile nou emise unui grup de
investitori preferat de aceasta. In functie de titlurile emise pe piata primara
distingem diverse metode de finantare.
In cazul emisiunii de actiuni, sunt utilizate ca metode de finantare:
? oferta publica initiala (Initial Public Offering - IPO), prin care sunt
puse in vanzare titluri nou emise catre publicul larg pentru prima
data ( adica din inchisa devine o firma deschisa).
? oferte publice de vanzare prin care o firma cotata la bursa emite noi
titluri (,,seasoned"). Spre exemplu, daca Transgaz (TGN), companie
proaspat listata la BVB prin intermediul unei oferte publice initiale,
doreste resurse suplimentare, ea se poate finanta printr-o noua oferta
publica, insa aceasta nu mai este initiala, intrucat actiunile TGN se
tranzactioneaza deja la BVB.
Piete de Capital - Note de Curs
In cazul emisiunilor de obligatiuni se pot folosi de catre emitenti atat oferta
publica cat si plasamentul privat.
2.1 Oferta publica
Principala diferenta dintre oferta publica si plasamentul privat este aceea ca
prima metoda presupune inregistrarea si aprobarea emisiunii de titluri de
autoritatea pietei de capital (in Romania, Comisia Nationala de Valori Mobiliare).
Acest lucru implica elaborarea unui prospect de catre o banca de investitii sau un
alt intermediar financiar care sa includa informatii despre finantarea propusa,
activitatea din trecut a firmei cat si previziuni pentru viitor.
In tabelul de mai jos, sunt ilustrate castigurile obtinute, cota de piata si
numarul de tranzactii pentru primii 10 intermediari pe piata de capital la nivel
mondial, in cazul emisiunii de actiuni, in decursul anului 2007. Se observa faptul ca
primele 10 banci de investitii detin peste 2/3 din piata IPO-urilor la nivel mondial,
iar primele trei locuri sunt detinute de UBS, Credit Suisse si Morgan Stanley.
Tabelul 2.1 Oferte publice de vanzare (IPO) pentru
actiuni la nivel mondial
1.01.2007 - 31.12.2007
Banca de investitii
Venituri
(mil $) Pozitie
Cota
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.