Sistemul Solar

Soarele Este o stea aflată în centrul sistemului nostru solar. Masa lui este de aproximativ 740 de ori mai mare decât masa tuturor planetelor. Distanta medie dintre Pamant si Soare este de 149600000 km. Imensa sa masă crează gravitația care atrage celelalte obiecte din jurul său. Soarele emană continuu energie in cateva forme: vizibil - lumina, invizibil - raze infrarosii, ultraviolete, X și gamma, unde radio și plasma. Curgerea de energie care devine parte a mediului interplanetar si este preluata de sistemul solar, este numita vant solar. Suprafata Soarelui se schimba continuu, pete luminoase si intunecate se formează frecvent și dispar. Deseori din suprafata explodează violent gaze.

Luna

Luna Este singurul satelit natural al pământului. Vârsta Lunii este de aproximativ 4,60 miliarde de ani. Pentru a ajunge pe pământ lumina Lunii este nevoie de ceva mai mult decât o secundă. Atracția gravitațională la suprafața Lunii este de 6 ori mai slabă decât cea terestră. Luna realizează o rotație în jurul Pământului în aproximativ 4 săptămâni, aceasta fiind luna pământească (27 zile, 7 ore, 43 min și 11,6 sec).

În acest interval fazele Lunii sunt: lună nouă, primul pătrar, lună plină, ultimul pătrar; ele se repetă în 29 zile 12 h 44 min 2,8 s (durată numită o lună lunară). Masa satelitului nostru este de 81 de ori mai mica decât masa Pământului. Luna este al doilea obiect cerescc ca strălucire (magnitudine aparentă), după Soare.

Planetele O planetă este un corp ceresc de masă considerabilă care orbitează în jurul unei stele și care nu produce energie prin fuziune nucleară. Din această cauză, planetele sunt mult mai reci decât stelele, și nu au și nu emit lumină proprie, ci doar pot reflecta lumina stelelor. Acestea sunt, în ordinea crescătoare a distanței de la Soare:

1. Mercur 2. Venus 3. Pământ, numit și Terra 4. Marte 5. Jupiter 6. Saturn 7. Uranus 8. Neptun

Planetele pitice O planetă pitică este un corp ceresc prea mic pentru a fi considerat o planetă, dar în schimb este suficient de mare pentru a nu fi înregistrat ca un simplu asteroid. O planetă pitică trebuie să execute o mişcare de revoluţie în jurul Soarelui şi nu poate fi satelitul unei alte planete (atribut care "descalifică", de exemplu, Luna, de la a fi catalogată drept planetă pitică). În sistemul nostru solar 5 corpuri cereşti sunt recunoscute drept planete pitice: Eris, care a fost descoperită în 2003, Ceres, observată în 1801, Pluto, descoperită în 1929, Haumea, văzută în 2004 şi Makemake, observată în 2005.

Galaxiile O galaxie este un sistem cu masă, unit de forte gravitaționale alcătuit dintr-o aglomerație de stele, praf și gaz interstelar și, dar încă nedovedit, materie întunecată invizibilă și energie întunecată. Majoritatea galaxiilor au un diametru cuprins între câteva zeci și câteva sute de mii de ani lumină și sunt de obicei separate una de alta prin distanțe de ordinul câtorva milioane de ani lumină. Unele galaxii mari cuprind în structura lor complexă și un număr de galaxii mai mici, numite galaxii satelit.

Tipuri de galaxii

Edwin Hubble a clasificat galaxiile în trei grupe: Eliptice, Spiralate, Lenticulare

În afară de aceste grupe generale mai există și tipuri particulare de galaxii, cum ar fi cele neregulate.

Un nou tip de galaxii, clasificate drept Galaxii Pitice Ultra Compacte, au fost descoperite în 2003 de Michael Drinkwater de la Universitatea din Queensland, Australia.

Calea Lactee Este galaxia gazdă a sistemului nostru solar și a altor aproximativ 100-400 miliarde de stele cu planetele lor, precum și a peste 100 de nebuloase. Toate obiectele din galaxie orbitează în jurul centrului de masă al galaxiei, numit și centru galactic. Caracteristici Galaxia noastră face parte dintr-un grup de galaxii numit Grupul Local, format din 3 mari galaxii și un număr de alte 30 galaxii mai mici, în cadrul grupului ea fiind a doua ca mărime după galaxia Andromeda. Andromeda este situată la aproximativ 2,9 milioane ani-lumină, este cea mai apropiată galaxie mare.

• Sistemul Solar.pptx