Cultură antreprenorială

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Lumea a fost si este in permanenta schimbare, schimbare care in trecut se producea destul de lent. Azi, insa, lucrurile s-au modificat radical. Lumea in ansamblul ei este semnificativ diferita de cea existenta pana in urma cu doar cativa ani. Toate sistemele economice sufera transformari profunde. Aceste transformari se produc cu viteza mare, astfel incat schimbari de natura si profunzimea celor produse in ultimii ani erau produse inainte in zeci de ani.

Una din principalele cauze ale schimbarilor o reprezinta transformarile politice, care au avut loc, si au loc in multe tari, precum si conexiunile lor cu sistemul economic mondial. Alta sursa a acestor schimbari este reprezentata de dezvoltarea unor tehnologii, in special in domeniul informational. Cele mai multe dintre companii isi revizuiesc si redefinesc in mod constant strategiile. Aceasta se datoreaza faptului ca ele isi desfasoara activitatea intr-un sistem economic in care competitia este tot mai dificila. Sistemul economic al unei astfel de companii face parte din sistemul economic mondial datorita globalizarii afacerilor. Cunoasterea subsistemelor economice componente ale sistemului economic mondial, precum si a unor sisteme politice si culturi nationale, devine o necesitate pentru manageri. Oportunitatile trebuie vazute la scara globala. Schimbarile aduc oportunitati, dar numai celor pregatiti sa accepte si sa infrunte schimbarile.

Dezvoltarea noilor tehnologii a produs schimbari in viata economica, in special datorit dezvoltarii si perfectionarii in domeniul comunicatiilor si informaticii. Multe din legile economice au fost in parte bulversate de "mana invizibila a tehnologiei". Fluxurile formationale circula atat de rapid in jurul lumii incat comunicarea este practic instantanee. Managerii au sansa de a folosi noile tehnologii pentru a face firmele mai flexibile si mai competitive. De asemenea, ei trebuie sa asigure conditiile pentru cresterea capacitatii de adaptare a firmelor pe care le conduc la schimbarile produse in domeniul tehnologic, al pietii, al nevoilor umane si concurentei. A fi manager intr-o lume a schimbarii nu este usor, dar a fi manager competitiv este

un lucru mult mai dificil. Un manager modern intr-o lume moderna este o persoana capabila sa realizeze o proiectie a viitorului, sa stabileasca o directie, sa dezvolte o strategie, sa promoveze si sa coordoneze schimbarea continua.

Schimbarea reprezinta factorul cu cel mai mare impact asupra functiilor de planificare si organizare ale managementului.

"Nu exista nici un dubiu ca functia managementului informatiei va fi intr-o crestere permanenta in organizatiile de toate tipurile iar problemele esentiale in implementarea noilor sisteme vor continua sa fie managementul, organizarea si oamenii, mai mult decat tehnologia", arata T.D. Wilson, specialist englez in managementul informatiei.

Conceptul de schimbare.

Societatea contemporana a intrat intr-o faza de schimbare accelerata. Se schimba structurile sociale si economiile, dar si mentalitatile, reprezentarile colective, practicile sociale, stilurile de comportament. Nici o generatie, din orice colt al lumii, nu mai poate spera sa evolueze in cadrul acelorasi structuri economice si social-psihologice.

Fenomenul schimbarii este deosebit de pregnant in tarile din Est si in cele in curs de dezvoltare. In cele mai multe cazuri sunt atrase etapele pe care le-au parcurs tarile puternic dezvoltate, terenul pierdut se recupreaza cu febrilitate. Uneori, acest proces naste tensiuni, dureri, crize. Dar nu poate fi oprit. El este intrinsec evolutiei societatii omenesti.

Oamenii au nevoie de schimbari de mentalitati, competitia le impune noi comportamente, relatiile noi de proprietate determina noi atitudini. Este evidenta o accelerare a schimbarii. In aceste conditii, schimbarea poate fi considerate si ca o dimensiune a perspectivei.

Pe baza acestor constatari, se poate conclude ca modificarile de mediu petrecute sau anticipate determina o redefinire a strategiilor utilizate de organizatiitle productive care, la randul lor, produc schimbari mai mult sau mai putin radicale in plan organizational. Altfel spus, schimbarea organizationala este impulsionata in principal de necesitatile strategice (adevarate sau presupuse) de mentinere si dezvoltare a organizarii intr-un cadru evolutiv sau perturbat. Acest lant cauzal nu este, bineinteles, univoc, deoarece, in dinamica, strategiile organizationale pot "contribui" la modificarea sau modelarea anumitor dimensiuni sau la orientarea evolutiei mediului inconjurator al firmelor.

Economia mondiala, in general, si cea in tranzitie, in special, resimt nevoia schimbarii, aflata sub impulsul influentelor revolutiei tehnice, ale transforamarilor economice, politice si sociale, toate aflandu-se sau fiind determinate in zona interventiilor profesionale. Centrele de decizie sunt intr-o continua miscare, situatiile se complica, se modifica, viteza de reactie este mai mare si raspunsurile birocratice nu mai ajung.

In acest context, managemtul schimbarii reprezinta ansamblul proceselor de prevedere, organizare, decizie, coordonare, antrenare si control-reglare, al masurilor de modificare, transformare, inlocuire, sau completare in forma si continut a firmei cu scopul de imbunatatire a performantei specifice a sistemului vizat.

Abordari istorice si/sau teoretice

Dintr-un punct de vedere mai academic, cercetarile recente incearca sa elaboreze modele explicative ale schimbarii organizationale realizand analiza cauzelor si efectelor acesteia intr-o perspectiva teoretica si/sau istorica globala. Se poate sublinia indeosebi importanta lucrarilor de natura istorica initiate de A. Chandler sau importanta curentului evolutionist modern, un punct de plecare in lucrarea lui R Nelson si S. Winter, C. Mernard, prin abordari si perspective foarte variate, dinamica organizarilor a fost foarte pe larg abordata de econimistii organizarilor.

Prezenta contributie pleaca de la o constatare ce relationeaza caracterul "actual" al temei schimbarii organizationale, si arata ca dincolo de simplul efect al modei, schimbarea organizationala constituie o axa privilegiata constanta a analizei economiilor moderne, de mai bine de un secol. De fapt, fara a ne intoarce la marile curente ale gandirii

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cultura antreprenoriala.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
17 pagini
Imagini extrase:
17 imagini
Nr cuvinte:
8 129 cuvinte
Nr caractere:
42 511 caractere
Marime:
40.01KB (arhivat)
Publicat de:
Alexandrina Buta
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Antreprenoriat
Tag-uri:
schimbare, cultura antreprenoriala, lume contemporana
Predat:
Facultatea de Economie , Academia de Studii Economice din Bucuresti
Specializare:
Economie
Materie:
Antreprenoriat
Sus!