Introducere
Cultul sfintilor in Biserica Crestin-Ortodoxa se intemeiaza pe doua puncte de credinta: 1) pe credinta ca omul primind Sfintele Taine, primeste harul divin, adica energia necreata a lui Dumnezeu si prin aceasta energie sau lucrare si poate sa inainteze intr-o viata curatita de patimi; si 2) pe credinta in continuarea unei astfel de vieti in existenta vesnica viitoare
Despre salasluirea lui Iisus Hristos, sau a Duhului Sau, respectiv a harului dumnezeiesc in cei ce cred si implinesc voia cea sfanta a lui Iisus, vorbesc adesea atat Mantuitorul cat si Sfintii Apostoli. Astfel Mantuitorul afirma: Daca Ma iubeste cineva, va pazi cuvantul Meu, si Tatal Meu il va iubi, si vom veni la el si vom face locas la el (Ioan 14, 23), Nu va voi lasa orfani: voi veni la voi (Ioan 14, 18). De asemenea precizeaza ca aceasta salasluire duhovniceasca in cei ce vor crede in El se va petrece dupa ce se va inalta cu trupul la cer, zicand: Inca putin timp si lumea nu Ma va mai vedea; voi insa Ma veti vedea, pentru ca Eu sunt viu si voi veti fi vii. In ziua aceea veti cunoaste ca Eu sunt intru Tatal Meu si voi in Mine si Eu in voi (Ioan 14, 19-20).
Prezenta lucratoare si de viata facatoare a lui Hristos in cei ce se alipesc de El, si a lor in El, este o prezenta reciproca prin iubire activa, caci poruncile lui pe care le cere implinite drept conditie a petrecerii Lui in ei si a lor in El, sunt porunci ale iubirii dumnezeiesti si a iubirii divino-umane
Marele teolog Dumitru Staniloae descrie iubirea divina care se revarsa si asupra fapturii: Iubirea dumnezeiasca e miscarea lui Dumnezeu spre fapturi, spre unirea cu ele. Dar ca sa fie miscare spre cineva, trebuie sa existe o astfel de miscare eterna in Dumnezeu. Aceasta inseamna ca in Dumnezeu e o comunitate de persoane intre care se manifesta iubirea. Iubirea in Dumnezeu ar implica si ea o miscare de la o Persoana spre Cealalta. Dar intrucat in Dumnezeu nu e o miscare pentru depasirea unui grad de iubire spre un grad mai intens si deci depasirea unei distante ce mai exista intre Persoanele divine, sau spre o mai deplina unire intre Ele, miscarea iubirii in Dumnezeu e unita intr-un mod paradoxal cu nemiscarea
*** Lumina din inimi, Spiritualitate isihasta, in traducerea si talcuirea Parintelui Staniloaie, Editura Trinitas, Iasi, 2003;
Augustin, Fer., Confesiuni Ed. Humanitas, Bucuresti, 1998;
Biblia sau Sfanta Scriptura, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1982;
Braniste Ene, Despre cinstirea Sfintilor in Biserica Ortodoxa, in Ortodoxia nr. 1, Tipografia Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1980;
Idem, Liturgica generala, vol. I, Editura Episcopiei Dunarii de Jos, Galati, 2002;
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.